Pages

Popular Posts

Popular Posts

Total Pageviews

Popular Posts

Wednesday, November 7, 2012

MENCONTOHI SIKAP MANUSIA BERTAMADUN

Pemilihan Presiden Amerika Syarikat dalam pilihan raya yang berlangsung pada 6 November 2012 telah memberikan keputusannya, iaitu Barrack Obama dipilih semula sebagai Presiden untuk Penggal Kedua dengan mengalahkan pencabarnya, Mitt Romney (calon Republican yang merupakan Gabenur Massachusetts) dengan majoriti mudah.

Semasa berlangsungnya kempen pilihan raya itu, kita dapat saksikan kedua orang calon Presiden berdepan di dalam tiga kali debat secara terbuka. Ini belum pernah berlaku dalam sejarah politik Malaysia. Kedua calon sangat sporting dan moderator tidak pening kepala mengendalikan debat tersebut. Bolehkan perkara sebegini dilakukan oleh YAB Dato Sri Najib Tun Razak dengan YB Dato Seri Anwar Ibrahim? No way ia akan berlaku.

Kedua-dua calon juga menjelajahi ke seluruh Amerika Syarikat berkempen dengan janji-janji dan manifesto masing-masing untuk menyakinkan para pengundi supaya mengundi mereka. Kempen-kempen mereka pun sangat terbuka. Inilah demokrasi sebenar yang diamalkan oleh penduduk Amerika Syarikat yang tidak akan berlaku di Malaysia. Tiada berlaku tunjuk perasaan, penipuan Suruhanjaya Pilihan Raya tentang pengundi, dan pembunuhan. Semuanya berjalan lancar. Kenapakah sikap begini tidak dilakukan di negara kita?

No comments:

Post a Comment