Pages

Popular Posts

Popular Posts

Total Pageviews

Popular Posts

Sunday, February 5, 2012

MELAYU OH MELAYU!!

Orang Melayu di Malaysia tengah tenat sekarang. Walaupun para pemimpin tertinggi negara ini adalah Melayu tetapi Orang Melayu merupakan bangsa yang paling miskin dan mundur jika dibandingkan dengan kaum-kaum bukan Melayu. Inilah fakta sebenar yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak. Berbagai institusi Kerajaan ditubuhkan untuk membantu dan meningkatkan taraf hidup Orang Melayu tetapi kebanyakannya gagal disebabkan naungan politik dan birokrasi. Di samping itu, beberapa buah parti politik yang ditunjangi oleh para pemimpin Melayu ingin memperjuangkan nasib Orang Melayu tetapi semuanya semantik jimnastik bahasa yang memualkan bagi Orang Melayu yang terbuka mindanya.

Orang Melayu memerlukan payung yang baru untuk melindungi kepentingan dan keistimewaan mereka seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara. Payung-payung lama dan sedia ada telah gagal melaksanakan tanggungjawab mereka, terutamanya payung yang memegang pemerintahan negara. Orang Melayu sudah begitu lama ditipu - dulu ditipu oleh Penjajah Inggeris, sekarang ditipu oleh para pemimpin sendiri. Perkara ini berlaku kerana kebanyakan Orang Melayu masih berfikir di dalam kotak pemikiran konvensional dan takut untuk melakukan pembaharuan. Lebih malang lagi, para ulama turut memainkan peranan menakut-nakutkan Orang Melayu. Para ulama ini adalah jurucakap pemerintah yang sangat taat. Mereka asyik mengeluarkan berbagai fatwa yang berbeza-beza di antara satu negeri dengan negeri yang lain di Malaysia ini yang boleh dianggap tidak masuk akal. Sesama mereka pun tidak sepakat!

Orang Melayu suka mengutuk sesama sendiri. Jika terdapat bukan Melayu yang menghentam Orang Melayu, terdapat Orang Melayu yang menyokong hentaman tersebut. Contohnya: Prof Khoo Kay Kim mengatakan Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Li Po dan keris Taming Sari tidak wujud kerana tiada bukti, Orang Melayu pun berdiam diri. Bila Kamal Ashnawi mengaku sebagai orang yang terkaya di dunia, Orang Melayulah yang pertama mengutuk beliau. Mungkin Orang Melayu suka bukan Melayu yang kaya raya dan bila terdapat Orang Melayu yang kaya, mereka pun dengki sesama bangsa sendiri. Ini disebabkan Orang Melayu yang kaya raya tidak mahu menolong sesama bangsa. Mereka mengkayarayakan diri dan keluarga sendiri sahaja tanpa memikirkan Orang Melayu yang miskin. Institusi Islam seperti Pusat Zakat dan Tabung Haji yang mempunyai simpanan wang berbilion ringgit pun tidak mahu membantu Orang Melayu yang miskin secara serius. Bantuan hanya diberikan apabila dekat Hari Raya sahaja.

Di ruangan ini, saya mahu menjemput Orang Melayu mencari suatu formula untuk menjadikan Orang Melayu sebagai bangsa yang hebat dan tidak hidup melarat di dalam negara yang kaya raya dengan sumber dan hasil mahsul bumi yang dianugerahkan oleh Allah SWT. Berikan pendapat yang boleh dijadikan panduan untuk membangkitkan semangat Orang Melayu di negara ini. Selamat berdiskusi.






No comments:

Post a Comment